Ohrozená kultúra - Od evolučnej ontológie k ekologickej politike
Všetky obaly
O čom je kniha Ohrozená kultúra - Od evolučnej ontológie k ekologickej politike?
Svojou originálnou ontologickou a posthumanistickou koncepciou patrí český filozofprof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc. (nar. 1938) medzi ekofilozofov medzinárodného významu. Slovenské vydanie rovnomennej knihy je oproti pôvodným dvom českým vydaniam (1995, 1997) i anglickému a nemeckému vydaniu (1997) rozšírené o tri eseje venované problematike vzdelania, reči a informačnej techniky a tiež o výzvu Nájomná zmluva so zemou.
V centre pozornosti je vzájomný vzťah prírody a kultúry (t.j. sféry bytia vytvorenej človekom – nielen umenia, ale aj techniky, ekonomiky, politiky, inštitúcií, médií). Práve "stret týchto protikladných ontotvorných procesov, t. j. existenčný konflikt dnešnej kultúry so Zemou je najhlbšou podstatou globálnej ekologickej krízy."
Súperenie človeka s prírodou je však fatálny omyl. Príroda nie je naším objektom (tak ako my nie sme jej cieľom) – príroda je subjektom, samozrejme mocnejším, než my sami. Preto sa musíme začať k prírode správať ako k partnerovi, ktorý má vlastnú subjektivitu, tak ako ju máme my, lebo iba vtedy budeme môcť spolu s ňou vytvárať náš spoločný pozemský domov ako domov, a nie ako priestor uplatňovania našej druhovej zaslepenosti a egoizmu nevedúci nikam, iba k zbytočne predčasnej sebalikvidácii. To, čo je protiprírodné, je rovnako aj protiľudské; to, čo škodí prírode, škodí aj človeku a jeho kultúre.
Pre pochopenie tejto tézy ponúka Šmajsova kniha závažné filozofické argumenty. Takisto ponúka stratégiu prežitia globálne ohrozenej kultúry – jej transformáciu na kultúru biofilnú.
Formálnu úroveň knihy umocňuje grafické stvárnenie s ilustráciami záberov vzdialeného vesmíru a mikrosveta. Jej filozofickú racionálnosť emotívne dopĺňajú básne Milana Rúfusa. (Založil/a: icekafe)
(Zobraziť viac
)
)





Šmajs chápe kultúru omnoho širšie, než je bežné – podľa neho nejde len o umenie, divadlo alebo literatúru, ale o celý svet ľudských výtvorov: technológie, hospodárstvo, ideológie, politiku… V jeho ponímaní je kultúra umelý systém vytvorený človekom, ktorý sa postupne odpútal od prírody a koná voči nej deštruktívne. Príroda je podľa neho evolučne starší a život podporujúci systém, zatiaľ čo kultúra sa stále viac správa ako parazit, ktorý oslabuje svojho hostiteľa – biosféru. Kým príroda vznikla spontánne a funguje na princípoch rovnováhy a udržateľnosti, kultúra je cieľavedome vytváraná a často ignoruje prírodné limity. Výsledkom je hlboká ekologická kríza. Ak ľudstvo nezmení svoj postoj, jeho vlastná kultúra ho zničí. Preto Šmajs volá po ekologickej kultúre – takej, ktorá nebude stáť proti prírode, ale bude s ňou v súlade.
Osobne v jeho filozofii vidím jasné prvky ekocentrizmu, holizmu, hlbokej ekológie a dokonca aj niektorých anticivilizačných či anarchoprimitivistických ideí. Hoci Šmajs tieto smery nespomenie ani jedinou vetou, jeho koncept „ontickej priority prírody“ je s nimi myšlienkovo veľmi blízky. Tvrdí napríklad, že „rozmach kultúry prekročil kapacitu hostiteľského prostredia Zeme“ – čo je v podstate inými slovami to isté ako známy ekologický pojem „nosná kapacita prostredia“. Zaujímavé je, že namiesto týchto bežných pojmov Šmajs často používa vlastné, zložitejšie výrazy. O dôvodoch môžeme len špekulovať. V každom prípade však jeho práca ponúka dôvod na hlboké zamyslenie nad tým, čo je kultúra, a aký má vplyv na budúcnosť života na Zemi.